اخبار کنسول

مقایسه فنی Ps4 با Ps5

حالا که کنسول جدید شرکت «سونی» (Sony) یعنی پلی استیشن 5 به صورت رسمی معرفی شده ، بسیاری از طرفداران منتظر کسب اطلاعات بیشتر از هیولای نسل بعد این کمپانی ژاپنی هستند. بعد از مد‌ت‌ها بالاخره «کنسول» (Console) بعدی شرکت «سونی» به صورت رسمی معرفی شد. بر خلاف اتفاقات معمول که برای یک کنسول بازی جدید اتفاق می‌افتد، «سونی» PS5 را به سادگی هر چه تمام‌تر معرفی کرد.قطعا باید معرفی دقیق‌ و پرجزئیاتی نیز درکار باشد اما «سونی» به طور کلی مدتی است که فعالیت چندانی نداشته و به غیر از چند ویدیو تحت عنوان (State of play) و حضور کمرنگ در رویداد «گیمزکام» (Gamescom) آلمان فعالیت چندانی نداشته است. این شرکت حتی در بزرگترین رخداد صنعت بازی در دنیا یعنی E3 نیز به صورت مستقیم حضور نداشت. بسیاری این رفتار «سونی» را یک استراتژی برای تهییج بازار، گیمرها و تاثیر بر آنها تحلیل کرده‌اند ولی باید دید که این کم خبری شرکت «سونی» چه موقع به پایان خواهید رسید.در ادامه به مقایسه فنی PS4 با PS5 می پردازیم.

 

 

 مقایسه فنی PS4 با PS5

 

پردازنده اصلی و  پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی PS4 با سرعت ۱.۸ TFLOPS یا teraflops عمل می کند ، در حالی که PS5 در ۱۰.۲۸ است و این یک بروزرسانی بزرگ محسوب می شود. PS4 Pro از PS4 قدرتمندتر است و دارای ۴.۲ TFLOPS است ، اما در کل PS5 نسبت به سیستم قبلی کاملاً متفاوت و قدرتمندتر است.کنسول PS4 و برادر میان‌نسلی‌اش PS4 Pro هر دو از پردازنده شرکت AMD با معماری «جگوار» (Jaguar) استفاده می‌کنند. دو پردازنده 4 هسته‌ای این کنسول‌ها در مجموع 8 هسته فعال را به کاربر ارائه می‌کند. این پردازنده درPS4 با فرکانس 1.6 GHz و در PS4 Pro با فرکانس بالاتر 2.13 GHz فعالیت می‌کند. PS5 نیز از یک پردازنده هشت هسته‌ای استفاده می‌کند که آنطور که منابع مختلف تائید کرده‌اند از 16 «ترد» (Thread) (هسته مجازی) سود می‌برد.

PS4 از یک «چیپ گرافیکی» (Graphic Chip) مجتمع بر روی پردازنده اصلی استفاده می‌کند که آن نیزتوسط AMD ساخته می‌شود و اصطلاحا با عنوان APU شناخته می‌شود. به احتمال زیاد PS5 نیز از «چیپی» مشابه استفاده می‌کند. البته تا کنون اطلاعات چندانی در مورد بخش گرافیک کنسول ارائه نشده است، اما از آنچه مطمئنیم آن است که این پردازنده از سری «نِیوی» (Navi) شرکت AMD خواهد بود.

در حال حاضر این چیپ بر روی کارت‌های گرافیکی مخصوص کامپیوترهای شخصی حضور دارند و با قیمت 350 تا 400 دلار عرضه می‌شوند. با توجه به قیمت بالای این کارت‌ها اگر سونی می‌خواهد قیمت PS5 را در حد PS4 نگاه دارد شاید نتواند از نسخه‌های موجود در بازار این کارت‌ها استفاده کند.

یکی دیگر از مواردی که PS5 مدعی داشتن آن است امکان پخش تصاویر با کیفیت 8K است. این کیفیت از تصویر مربوط به نسل بعدی تلویزیون‌ها است که کیفیتی بالاتر از 4K کنونی دارد. البته در حاضر تعداد بسیار کمی از تلویزیون‌ها از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. کنسول‌های کنونی مانند PS4 Pro حتی قدرت اجرای 4K واقعی را ندارند بلکه تصاویر رندر‌شده در رزولوشن (Resolution) پایین تر را به وسیله یک حقه هوشمند گرافیکی با رزولوشن 4K ارائه می‌کند  بدین صورت که مثلا بازی هایی که رزولشون 1440P دارند به 4K «آپ اسکیل» (upscale) می‌شوند.

سیستم صوتی

بر روی پردازنده اصلی PS5 یک چیپ‌ست‌ مخصوص صدا وجود دارد که در PS3 نیز حضور داشت. کار این قطعه ایجاد جایگذاری صدا در جای درست و دقیق خود است. این سیستم که با نام «ترو آدیو» (True Audio) شناخته می‌شود در واقع می‌تواند با تکنولوژی Ray Tracing همراه شود و صدای فوق العاده‌ای تولید کند. این سیستم صدا در واقع استاندارد «دالبی اتموس» (Dolby Atmos) را برای کنسول جدید سونی به ارمغان می‌آورد.

در این سیستم صدای هر شی به صورت مجزا و اختصاصی برای آن در نظر گرفته می‌شود و در واقع گام بعدی در سیستم‌های مبتنی بر استاندارد «دالبی سوراند» (Dolby Surround) می‌باشد. حتی اسپیکرهای نصب شده بر روی سقف نیز به دیگر اسپیکرها سیستم سوراند اضافه شده و هدفون‌ها نیز امکان استفاده از این سیستم را خواهند داشت.

حافظه SSD

قطعه جدیدی که به PS5 اضافه شده حافظه بسیار سریع SSD یا Solid State Drive ِ است. در بازار کامپیوترها در حال حاضر، این حافظه‌ها به خوبی جای خود را باز کرده‌اند و جانشین حافظه‌های چرخان و کند قدیمی شده‌اند.

در مقایسه فنی PS4 با PS5 بزرگترین تغییری که این حافظه‌ها ایجاد می‌کنند، کم کردن زمان «لودینگ» (Loading) بازی است. بر اساس گزارش مجله «وایرد» و بنا بر تستی که آنها انجام داده‌اند یک بار لودینگ جابجایی سریغ شخصیت اصلی، در نقشه بازی «اسپایدرمن» (Spiderman) بر روی کنسول PS4 حدود 15 ثانیه طول می‌کشد. اما این زمان به کمک حافظه SSD به کمتر از یک ثانیه تقلیل خواهد یافت.اما «سونی» مدعی است این تغییر در درون بازی نیز موثر است. به عنوان مثال حالا سازندگان می‌توانند سرعت حرکت دوربین سریع‌تری در بازی داشته باشند چون کنسول سرعت و توان پردازش آن را دارد.همچنین در حال حاضر تولیدکنندگان بازی اجزا بازی مثل «تکسچرها» (Texture) را به همراه چند کپی از آنها در بازی قرار می‌دادند تا سرعت پیداکردن آنها توسط کنسول بالا برود.

کیفیت ویدیو

مقدار قدرت گرافیکی PS5 برای خروجی رزولوشن موجود در آن ضروری است. این کنسول پشتیبانی از رزولوشن ۴K ، و ظاهرا حتی ۸K را ارائه می دهد. اگرچه این ویژگی احتمالاً برای چند سال در دسترس نخواهد بود. در مقایسه فنی Ps4 با Ps5 ، وضوح PS4 در ۱۰۸۰p نمایش داده می شود و PS4 Pro نیز از ۴K پشتیبانی می کند.PS5 مجهز به درگاه HDMI 2.1 است که احتمالاً برای پشتیبانی ظاهری ۸K از آن استفاده می کند ، اما این فناوری در مرحله ابتدایی است تا آنجا که برای مصرف کننده آماده و واقع بینانه است. تا آن زمان ، شما هنوز هم می توانید از HDMI 2.0 استفاده کنید ، زیرا این پورت ها با اکثر تلویزیون ها سازگار هستند.

 

بازی های PS4 با PS5

اگر در حال حاضر بسیاری از بازی های PS4 را تجربه کرده اید ، ممکن است احساس خوشحالی کنید که PS5 با بازی های PS4 سازگار است ، به این معنی که تقریباً می توانید هر بازی PS4 را روی کنسول جدید خود بازی کنید.سونی همچنین تأیید کرد که PS5 بازی های اختصاصی خود را دارد که برخی از آنها در حال حاضر اعلام شده شامل Horizon: Forbidden West ، Spider Man Miles Morales ، Resident Evil 8 و موارد دیگری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + یک =