معنای برچسب Optimized for Xbox Series X چیست؟
ما در ایکس باکس تلاش میکنیم که آینده دنیای بازیسازی را با در اولویت قرار دادن خواسته بازیکنان بسازیم، و مطمئن باشیم که شما روی تجربه گیمینگ خود کنترل کامل دارید. فرقی ندارد از مجموعه گسترده بازیهای Xbox skip با بیش از 10 میلیون بازیکن دیگر استفاده کنید یا با استفاده از پروژه xCloud فورا بازیها را اجرا کنید، در هر حال قطعا آینده دنیای بازیسازی روشنتر از همیشه است.
وقتی به سریعترین و قدرتمندترین کنسول ما یعنی ایکس باکس سری ایکس توجه کنید این موضوع کاملا مشخص خواهد بود. نه تنها این کنسول سطح جدید و بالایی از عملکرد، سرعت و سازگاری را ایجاد کرده است، بلکه ایکس باکس سری ایکس به بهترین تولیدکنندگان جهان این اجازه را میدهد که بازیهایی بسازند که آینده دنیای بازیسازی را شکل میدهند. در اولویت قرار دادن بازیکنن به این معنی است که ما مجموعهای از قابلیتها و فناوریهای جدید برای بهتر کردن تجربه آنها معرفی میکنیم.
هفته گذشته، ما توضیح کوچکی در مورد تحویل هوشمند (smart delivery) دادیم، و این هفته در مورد بهینهسازی بازیها برای ایکس باکس سری ایکس صحبت خواهیم کرد.
بازیهایی که از نهایت قدرت ایکس باکس سری ایکس استفاده میکنند، برای این کنسول بهینهسازی شدهاند. از آنجایی که ایکس باکس سری ایکس به تولیدکنندگان قدرت و سرعت نامحدودی ارائه میدهد، آنها میتوانند پروژههایی تولید کنند که دارای گسترهای از ویژگیها و قابلیتهای مناسب برای بازیهایشان باشد. هنگامی که شنیده میشود بازیای برای ایکس باکس سری ایکس بهینهسازی شده (با برچسب Optimized for Xbox collection X) است، میتوان فهمید که تولیدکننده یا بازی را به طور اختصاصی برای این کنسول طراحی کرده یا اینکه بازی را تماما همگام با این کنسول دوبارهسازی کرده است تا بازی بتواند از تمام قابلیتهای این کنسول قدرتمند بهره ببرد.
بازیهایی که دارای برچسب Optimized for Xbox series X هستند میتوانند دارای قابلیتهای مختلفی مانند حذف مجازی صفحات بارگزاری به کمک معماری سرعت ایکس باکس (Xbox pace structure)، ویژگیهای دیداری قدرتمندتر و فناوری رهگیری پرتو دایرکت ایکس (DirectX raytracing) و GPU نسل بعد و فریمریتهای بیشتر و ثابتتر تا 120fps باشند. پروژههایی که دارای نشان بهینهسازی شده برای ایکس باکس هستند ممکن است شامل موارد زیر باشند:
بازیهایی که مختص ایکس باکس سری ایکس ساخته شدهاند مانند بازی Halo infinite
بازیهایی که قبلا منتشر شدهاند و اکنون تولیدکننده با استفاده از قابلیت محیط پیشرفت دادن ایکس باکس سری ایکس بازی را قدرتمندتر کرده است تا این بازی بتواند از قدرت و ویژگیهای ایکس باکس سری ایکس استفاده کند، مانند بازی Gears 5
بیایید دقیقتر به بررسی اینکه بازیهای بهینهسازی شده ایکس باکس چه مزیتی دارند بیندازیم:
ویژگیهای دیداری ساختارشکن و بادقتی که شما را غرق در بازی میکنند
چنین بازیهایی چون توسط DirectX 12 final و با پشتیبانی رهگیری پرتو دایرکت ایکس، که برای اولین بار در کنسولها ایجاد شده است، با شتاب سختافزار بالا ساخته شدهاند، دارای فضای واقعیتر و پویاتری هستند. رهگیری پرتوی دایرکت ایکس باعث میشود بازیکن هنگام جستجو در دنیای بازی با نورپردازیهای نزدیک به واقعیت، انعکاسهای دقیق و صداهای فضایی سه بعدی روبرو شود. در آخر، رهگیری پرتوی دایرکت ایکس باعث میشود تولیدکنندگان بتوانند بازیهایی بسازند که به واقعیت شباهت بیشتری دارند. برای اینکه با کاربرد این فناوری در واقعیت بیشتر آشنا شویم، با مانوئل فرناندز (Manuel Fernandez)، برنامهنویس و یکی از موسسان شرکت suddenly صحبت کردهایم، او به ما در مورد استفاده از این فناوری در بازی name of the sea گفت:
در بازی call of the sea، چون که ما داستان را به صورت مکالمهای بین بازیکن و طبیعت بیان میکنیم، جزیره اهمیت بالایی دارد. به خاطر قدرت ایکس باکس سری ایکس و رهیابی پرتوی دایرکت ایکس، ما میتوانیم طبیعت بازی را واقعیتر و حدودا زنده بسازیم. بازیکنان میتوانند از طبیعت جذاب جزیره با کیفیت 4K لذت ببرند و با غرق شدن در بازی تجربه بهتری کسب کنند.
فریمریت بالای نسل بعد، بازیها را به اوج دقت میرساند
بازیهایی که برای ایکس باکس سری ایکس بهینهسازی شده باشند از قدرت این کنسول برای تحویل دادن فریمریتهای بالاتر و ثابتتر استفاده خواهند کرد. در این بازیها هدف فریمریت 60fps با رزولوشن 4K است. بعضی از بازیها ممکن است از فریمریتهایی تا سقف 120fps یا متغیرهای رفرششده پشتیبانی کنند و به تولیدکنندگان اجازه بدهند که فضاهایی واقعیتر با کنترلهای دقیقتر برای بازیهای اکشن سرعت بالا بسازند. ما با کارگردان فنی شرکت Codemasters یعنی دیوید اسپرینگیت (David Springate) در مورد بهینهسازی بازی dirt five برای ایکس باکس صحبت کردیم تا به شما اطلاعات بیشتری در مورد افزایش فریمریت در بازیهای نسل بعد داده شود:
بازی dust five بازیای با سرعت بالا و صحنههای اکشن زیاد است که نسبت به بازیهای مسابقهای آفرود (Off-street) معمولی تقویتیافتهتر است و توانایی اجرای این بازی با فریم ریت 120fps روی ایکس باکس سری ایکس امری فوقالعاده محسوب میشود. قدرت بالای ایکس باکس سری ایکس باعث میشود که این بازی در فریمریت 60fps هم عالی به نظر برسد، و ما موفق شدیم در فریم ریت 120fps همزمان با تولید بازیای زیبا، گیمپلی روان و حساسی به هواداران تحویل دهیم. طرفداران بازیهای مسابقهای میدانند که فریمریت در این بازیها اهمیت بالایی دارد و بازی dirt 5 آنها را از لحاظ راضی میکند. بازیکنان نزدیکترین احساس به سرعت و حساسیت را در این بازی با فریمریت بالا تجربه خواهند کرد. این بازی بسیار عالی و روان است، من چیزی مانند آن تجربه نکردهام.
بارگزاری سریعتر باعث میشود سریعتر به بازی بپردازید
بهینهسازی بازیهای ایکس باکس تنها به معنی ویژگیهای ظاهری زیبا و فریمریتهای بهتر نیستند. بلکه این بهینهسازی همچنین به خاطر تکنولوژی معماری سرعت ایکس باکس باعث کاهش و حتی حذف زمان بارگزاری میشود. معماری سرعت ایکس باکس، قابلیتهای درایو حالت جامد و سختافزار ساخته خود را با قابلیتهای نرمافزار داخل آن ترکیب میکند تا زمان بارگزاری را در داخل و خارج بازی کاهش دهد. این موضوع به این معنی است که بازیکنان میتوانند زمان بیشتری را به بازی بگذرانند و کمتر صبر کنند. به عنوان مثال، در عناوینی که محیط گسترده و بزرگی دارند، تجربه بازی کردن پویاتر خواهد شد چرا که تولیدکنندگان میتوانند از قدرت بالای پردازش و توانایی استریم کردن محتویات استفاده کنند تا تجربه بازیکن قطع نشود. تولیدکنندگان همچنین میتوانند به طرز تاثیرگذاری صفحات بارگزاری بین مراحل مختلف را حذف کنند و سیستمهای حرکت سریعی را تولید کنند که به معنای واقعی کلمه “سریع” باشند. ما با مدیر فنی شرکت The Coalition یعنی مایک راینر (Mike Rayner) در مورد استفاده از مهندسی سرعت ایکس باکس در بازی Gears 5 صحبت کردیم:
به عنوان یک تولیدکننده بازی یکی از هیجانانگیزترین پیشرفتهایی که توانسته است از سطح انتظاراتم بالاتر برود، پیشرفت بزرگ وردی/خروجی (I/O) روی ایکس باکس سری ایکس بود. ما در ایکس باکس توانستیم مدت زمان بارگزاری را تا چهار برابر هر مقداری که با کدزنی کاهش داده بودیم کم کنیم. با APIهای حافظه مستقیم (DirectStorage) و سیستم جدید وافشاری (decompression) سختافزار میتوانیم عملکرد وردی/خروجی این کنسول را بهتر کنیم و آستانه پردازش CPU را بالا ببریم که هر دوی این موارد در کاهش زمان بارگزاری اهمیت بالایی دارند. اگر به آینده فکر کنیم، سیستم “نمونه برداری پاسخ برای استریم” (SFS) ایکس باکس میتواند دنیای استریم کردن و سطح جزئیات دیداری را تغییر دهد.
اگر برایتان سوال شده است که کدام بازیها برای ایکس باکس سری ایکس بهینهسازی خواهند شد(معنای برچسب Optimized for Xbox Series X)، در لیست زیر عناوینی که تا به این تاریخ بهینهسازیشان برای ایکس باکس تایید شده است را آوردهایم. از آنجایی که این لیست در هفتهها و ماههای آینده و تا زمان انتشار ایکس باکس سری ایکس بزرگتر خواهد شد شما را در جریان اضافات جدید قرار خواهیم داد:
Murderer’s Creed Valhalla
Brilliant memory endless
Name of the ocean
Chivalry 2
Refrain
Cyberpunk 2077
Future 2
Dust five
FIFA 21
Gears 5
Halo limitless
Hitman 3
Madden NFL 21
Surprise’s Avengers
Outriders
Scarlet Nexus
Scorn
Second Extinction
The Ascent
The Medium
Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
Yakuza: Like a Dragon
امیدواریم این مطلب به درک اینکه یک بازی بهینهسازی شده برای ایکس باکس (با برچسب Optimized for Xbox collection X) به چه معناست به شما کمک کند، چنین بازیای تضمین میکند که خود بازیکن تمام تصمیمات لازم در تجربه این بازیها را خواهد گرفت. در ماههای آینده اطلاعات بیشتری در مورد بازیهای بهینهسازی شده ایکس باکس میدهیم و لیست زیر را گسترش خواهیم داد.