ps5

گرایش جوانان به بازی های رایانه ای

دلایل گرایش به بازی دیجیتال

 دلایل گرایش جوانان به بازی های دیجیتال:

در این مقاله شما را با دلایل اصلی گرایش کودکان ،نوجوانان وبزرگسالان به بازی های رایانه ای و ویدئویی آشنا می کنیم. محبوبیت بازی های دیجیتال (رایانه ای و ویدئویی) بسیار خارق العاده است وبه یک موضوع اصلی تبدیل شده .حدود ۶۵٪ از خانواده های آمریکایی بازی های رایانه ای یا ویدیویی انجام می دهند وانتظار می رود این صنعت در آینده رشد چشمگیری داشته باشد.بازی های دیجیتال علاوه بر سرگرمی به طور فزاینده ای برای درمان وتربیت کردن استفاده می شود . روانشناسان براین باورند که یک تناسب مناسب بین ویژگی های بازیکن و بازی وجود دارد .آنها دریافتند که:

  • هنجارهای اجتماعی
  • نگرش
  •  تجربه

 حدود ۸۰٪ از جریان بازی را توضیح می دهد.این دیدگاه در رشد صنعت بازی های رایانه ای مهم خواهد بود. یک چارچوب جامع برای بررسی تعامل بین ویژگی های بازیکن و ویژگی های بازی و درک بهتر روند بازی و تأثیرات آن بر روی بازیکنان مورد نیاز است. که در مقاله  گرایش جوانان به بازی های دیجیتال مورد نقد وبررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

باری های دیجیتال

 

نظرسنجی درگرایش به بازی دیجیتال

از مهمترین عواملی که بازیکنان را به سمت بازی های دیجیتال جذب می کند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • به همراهان انسان ترجیح داده می شود
  • آنهادر مورد شناخت افراد آموزش می دهد
  • شرایط فعالیت عملی و فرار ازتنهایی را فراهم می کنند

همچنین تحقیق و نظرسنجی از بیش از ۱۰۰۰ شرکت کننده در سنین ۱۰ تا ۲۴ نشان داده است که:

  • لذت و هیجان
  • کاهش تنش
  • رقابت برای اثبات به افراد دیگری که بهترین ها را دارند
  • چالش برای حل معماها ورسیدن به سطح بعدی یا ضرب و شتم بازی
  • رقابت با کسانی که می توانند سریعتر واکنش نشان دهند یا فکر کنند.

وبرای انجام کارهایی که به طور معمول قادر به انجام آنها نیستند، مانند مسابقه رانندگی اتومبیل، فوتبال حرفه ای یا پرواز. مجموعه ای از موارد استفاده و رضایت از بازی های دیجیتال می باشد.

 

تصویر دو

لذت بازی در گرایش به بازی دیجیتال

بیشتر محققان از اصطلاح لذت برای توصیف و توضیح  واکنشهای مثبت استفاده می کنند.شواهد تجربی قوی نشان می دهد که اساس انگیزشی فعالیت انسان به دو سیستم نسبتاً مستقل متکی است: سیستم به اصطلاح رویکرد وسیستم اجتناب. فعال سازی سیستم رویکرد باعث لذت می شود ،در حالی که فعال شدن سیستم اجتناب منجر به درد می شود.روانشناسی و علوم اعصاب اغلب از واژه لذت برای توصیف موافق استفاده می کنند.

استراجاوا و همکارانش پاسخهای روانشناختی (صورت، رسانایی پوست و RBI قلبی به رویدادهای بازی) در بازی های دیجیتال  را اندازه گیری کرده اند ودریافته اند که رویدادهای بازی یک واکنش روانی – روانی و تحریک قابل اعتماد دارند.هرچند تفاوتهای فردی زیادی در پاسخ عاطفی بازیکن به بازیها و بازی وجود دارد اما احساسات ایجاد شده از رویدادهای بازی نقش مهمی در رفتار و لذت بردن از بازی دارد.

لذت بردن از بازی بر سه عامل تجربی استوار است:

  • تجربه تأثیر یا بازخورد فوری به بازیکن به عنوان عامل علیت
  • احساس تعلیق
  • تسکین و عزت نفس

و تجارب منفی مانند ناامیدی یا تنش در بازی باید مورد بررسی قرار گیرد تا تجربه کلی بازی درک شود.

بازی های دیجیتالی

 ویژگی جنسیت در گرایش به بازی دیجیتال

یکی از ثابت ترین نتایج در زمینه استفاده از بازی های دیجیتال تفاوت چشمگیر دختران و پسران در میزان بازی است . برخی از محققان معتقدند که این اختلاف ممکن است به دلیل دسترسی باشد.درصد بالایی از زنان معما را ترجیح می دهند ،بازی های ماجراجویی، جنگی و مدیریتی، و مردان تیرانداز اول شخص را ترجیح می دهند ،بازی های نقش آفرینی، ورزشی و استراتژیک.آنها پیشنهاد می کنند که این گرایش ها می توانندبه عنوان فرآیندی برای اسکان در زمینه های مختلف مربوط به جنسیت مشاهده می شود.

 

خانواده

 ویژگی سن در گرایش به بازی دیجیتال

طبق گزارش مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال بنیاد ملی بازیهای رایانه ها، تعداد بازیکنان در ایران ۲۳ میلیون نفر است که دستکم پنج ساعت در هفته و هفتاد دقیقه در روز به بازی کردن اختصاص میدهند.نوجوانان به طور قابل توجهی علاقه بیشتری نسبت به بزرگسالان به بازی های رایانه ای دارند . آنها خشونت را به عنوان محبوب ترین جنبه بازی خود ادعا کرده اند احتمال دارد که تحصیلات یا کار خود را برای انجام بازی های دیجیتال فدا کنند.هنگامی که به بازیکنان مأموریت داده میشود که به محله های مختلف بروند و گروههای تبهکار را از بین ببرند و کنترل شهر را در دست بگیرند، حس ارباب سالاری القا میگردد، که در آن توسل به خشونت کاملاً موجه و بدون تبعات وجدانی و عذاب روحی است.

 

بازی های دیجیتال

 ویژگی شخصیت در گرایش به بازی های دیجیتال

شخصیت را می توان مجموعه ای پایدار از گرایش ها و ویژگی ها تعریف کرد که نقاط مشترک و تفاوت در رفتار روانشناختی افراد:افکار،احساسات واعمال را تعیین می کند که از نظر زمانی تداوم دارند . .در روانشناسی بازی های دیجیتال ، این گزینه  به روانشناسان اجازه می دهد پیش بینی کنند که چگونه افراد به موقعیت های خاص و انواع چیز هایی که برایشان ارجح و ارزشمند است ، پاسخ می دهند .شاید امروزه نظریه “پنج بزرگ” محبوب ترین و مورد قبول ترین نظریه ویژگی شخصیت باشد. این نظریه پیشنهاد می کند که شخصیت از پنج بعد شخصیتی گسترده ساخته شده است:

  • برونگرایی
  • درونگرایی
  • تطابق پذیری
  • وظیفه شناسی
  • روان رنجوری و گشودگی (نسبت به پذیرش تجربه)

هر صفت به عنوان یک طیف گسترده وجود دارد. شخصیت هر فرد در جایی از آن طیف برای هر صفت قرار دارد. که برانتخاب ونحوه بازی تاثیر بسزایی داشته وهمه عوامل یاد شده بر رشد وپیشرفت صنعت بازی های دیجیتال اثرگذار است. امیدوارم از مقاله گرایش جوانان به باز های های دیجیتالی استفاده کامل را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *